Wednesday, March 11, 2020

Covid 19 : Apakah persediaan kita untuk anak-anak kecil?

Macam mana nak kawal Covid 19 ni untuk anak-anak. Stay at home? Tetapi nampak gayanya macam Covid 19 kurang terkesan kepada anak-anak. Ni aku kumpul dari internet.

Ni dari CDC website (updated 1 March 2020).

S: Adakah kanak-kanak lebih mudah terdedah kepada virus yang menyebabkan COVID-19 berbanding dengan populasi umum dan bagaimana jangkitan dapat dicegah?

J: Tidak, tidak ada bukti bahawa kanak-kanak lebih mudah terdedah. Malah, kebanyakan kes COVID-19 yang dilaporkan dari China telah berlaku pada orang dewasa. Jangkitan pada kanak-kanak  sangat kecil.

Untuk maklumat mengenai risiko, sila lihat penilaian risiko semasa. Kanak-kanak harus melakukan tindakan pencegahan yang biasa untuk mengelakkan jangkitan, termasuk membersihkan tangan dengan kerap menggunakan sabun dan air atau sanitizer tangan berasaskan alkohol, mengelakkan orang yang sakit, dan mesti up to date mengenai vaksinasi, termasuk vaksin influenza.

S: Adakah kanak-kanak berisiko tinggi untuk penyakit yang teruk, morbiditi, atau kematian akibat jangkitan COVID-19 berbanding orang dewasa?

J: Terdapat sedikit laporan mengenai hasil klinikal untuk kanak-kanak dengan COVID-19 sehingga kini. Laporan terhad dari China mencadangkan bahawa kanak-kanak yang disahkan COVID-19 mungkin hadir dengan gejala ringan dan walaupun komplikasi yang teruk (sindrom kesusahan pernafasan akut, kejutan septik) telah dilaporkan, tapi jarang berlaku. Walau bagaimanapun, seperti penyakit pernafasan lain, populasi kanak-kanak tertentu mungkin berisiko tinggi jangkitan teruk, seperti kanak-kanak sihat.


Ni pula dari article website ni (updated 4 March 2020).

Jumlah kes COVID-19 yang dilaporkan pada kanak-kanak masih rendah: lebih daripada 44,000 kes disahkan dari China, hanya 416 (kurang daripada 1 peratus) berusia sembilan tahun atau lebih muda. Tiada kematian dilaporkan dalam kumpulan umur ini.

Di Australia, hanya satu kanak-kanak telah mengesahkan jangkitan COVID-19.

Ia masih tidak jelas sama ada jumlah jangkitan kanak-kanak yang rendah yang dicatatkan adalah disebabkan oleh:

bilangan kanak-kanak yang terdedah kepada virus
bilangan kanak-kanak yang terinfeksi, atau
Bilangan kanak-kanak yang dijangkiti yang rendah mengalami gejala yang cukup teruk untuk dijaga.


Dari website WHO (updated 6 March 2020)

Kanak-kanak adalah punca utama penyebaran virus influenza dalam masyarakat. Tetapi untuk virus COVID-19, data awal menunjukkan bahawa kanak-kanak kurang terjejas daripada orang dewasa dan kadar serangan klinikal pada umur 0-19 tahun adalah rendah.
Data awal lebih lanjut daripada kajian penghantaran isi rumah di China menunjukkan bahawa kanak-kanak dijangkiti orang dewasa, bukan sebaliknya.


Tidak lah bermaksud kita patut abaikan saja Covid 19 ni. Penjagaan kebersihan perlu dilakukan. Basuh tangan dan kawal keadaan sekitar. Cumanya, kita tak perlu terlampau panik. Cuma perlu lebih berhati-hati.


p/s - kami plan nak ke Thailand... again... and by driving :-)

Berisiko, ye. Tapi di sana kurang kes berbanding di KL ni. So, we are going to a safer place kot. Dan roadtrip macam lebih selamat berbanding flying.

But be cautious.

1 comment: