Monday, January 5, 2015

NZ : Day 1 - The flight and arrival

Alhamdulillah. Akhirnya tiba masa kami sekeluarga. Plus, my parents. Plus, my elder brother with his family of 5. Plus, my parents friend with anak menantu dan 2 cucu. A total of 10 adults and 6 kids. Range from 1 year old to over 60 years old. Semua interest nak kena accomodate.

Kitaorg naik flight with the least expectation. Sebab pengalaman gi ke Korea hari tu. I prepared for the worst. Dah lah ni 10.5 hours flight. Takut sangat kalau Hessa meragam. Sebab esoknya dah nak terus gerak. But alhamdulillah, all was fine. Hessa dengan selesa tido di bassinet most of the time. Yg x best bassinet ni, bila kena pakai tali pinggang keselamatan, baby kena pegang. Kadang2 itu mengganggu tido dia.

Kami sampai tepat pada masanya. Xde delay. Keluar ke kastam pun x bermasalah walaupun kami kena jugak cek n buka beg. Tp kami dah rancang untuk letak semua makanan dalam satu beg dan dah prepare list. Jadi pemeriksaan tu cepat je. Senyum je org kastam yg cek. All well prepared.

Bila keluar dari airport, kami terus beli sim card. Yg ni x berapa prepare sgt. So ambik masa skit sbb nak discuss mana yang ok. Lepas beli sim card kami call jucy rental. Kalau sewa kereta dari jucy rentals, driver kena angkut dulu lepas tu dia bawak ke officr jucy rental keluar dr kawasan airport. Kalau x ramai org dan barang boleh je dia bawak semua org ke ofis. Tp sbb kami ramai, hanya driver je pergi. Tp proses menyewa kereta agak mudah walaupun pada awalnya kaunter jucy rental kecoh skit pasal lesen memandu. Tp finally after a little argument semua ok. Lepas dapat kereta, kami kena pilih sendiri baby car seat. Yg ni agak kureng sikit. Jucy rental x berapa jaga car seat dia. Banyak yang x berapa bersih dan keadaan yg agak buruk. Walhal dalam order kami dah letak dah car seat required.

By the time kami pick up everyone kat airport dan drive ke hotel. Waktu dah petang dah. Dlm pkl 5 baru kami check in. It was very smooth check in. Bilik 2 bedroom apartment yg sangat selesa. Hotel Barclays Suite Auckland NZD195. Parking xde, kena park kereta kat parking lot berbayar kat sebelah hotel, yg ni mahal sikit. Dalam NZD30 rasanya sehari. Kami ambil rate daily. But quite convenient in terms of location sebab sangat dekat dgn town. (later kena buat review hotel pula)

Malam tu dah x sabar nak ronda2. Walaupun ada makanan dari Malaysia. Masih lah pusing2 cari makanan. Di jalan belakang hotel ada kedai kebab halal. Jadi lah. Then ada supermarket, so beli sikit barang makanan kudapan. Kami memang jenis suka mencuba dan pergi groceries stores dan pasar memang wajib.

Bandar Auckland ni agak berbukit. Dari hotel kami ke Auckland Harbour dalam 500meter je. Tp dia atas bukit. So bila balik, kena menapak a little hilly area. Utk my mom, agak memakai kederat jugak lah. Satu block belakang hotel ni, Queen Street (where the kebab stall located) memang consider main street kat Auckland. So senang lah nak make a quick visit to main area dia Auckland.

Once we got the orientation. Kenyang makan kebab. We call it a day. Esok nya awal pagi nak kena bergerak.