Thursday, July 19, 2018

Planning Russia : SAPSAN

Dari Moscow ke St. Petersburg (vice versa) ada speed train SAPSAN. Kalau kat jepun ada shinkansen untuk bullet train dia, kat Russian ni Sapsan. Menjimatkan masa perjalanan. Jarak antara 2 bandar besar ni lebih kurang 700km. Kalau drive pun makan masa selama hampir 4 jam. Kalau naik train boleh sampai dalam tempoh 3 jam 55 minit.


Macam mana nak book SAPSAN train ni? Website dia dalam bahasa Russia. Tapi diaorg dah upgrade dan ada option bahasa inggeris. Tiket SAPSAN ni dia tak release awal sangat, lebih kurang 3 bulan sebelum trip baru ada. Nak tau cara nak book boleh cek kat website-website yang update dengan proses. Cuma aku dapat share beberapa input based on my observation selepas berjaya book tiket kami.

1. Setiap train ada 20 gerabak. Ada kelas 1, business dan ada kelas yang ekonomi. Untuk ekonomi kelas pun ada gerabak yang sesuai bawak pet (satu dua kerusi) ada kerusi untuk ibu menyusu anak, ada section untuk anak-anak main. Dan ada satu gerabak yang ada cafe. Semua ni ada lah harga berbeza. Untuk gerabak paling murah, cari gerabak No 4 dan 14.

2. Untuk memudahkan pemilihan, gerabak no 1 sama status dengan gerabak 11. Ekonomi 4 sama macam ekonomi 14. So dari situ boleh lah plan. dan ada juga simbol arah mana gerabak ni tuju. So masa pilih seat tu, kalau kita ada masalah pening kalau train pergi ke arah belakang, pilih la seat follow the flow. Gerabak no 1 adalah gerabak paling depan semasa perjalanan Moscow ke St Petersburg. Jadinya masa nak boarding tu gerabak tu yang paling jauh dari platform, manakala gerabak no 20 paling dekat. Tapi sebalik nya bila sampai di St Petersburg pulak.

3. Tiket dibuka 3 bulan awal. Book awal akan dapat tiket murah. Sebagai contoh dalam gambar bawah ni. Tiket bulan 8 untuk gerabak 4 pada pukul 7 ni harga ni hampir 2 kali ganda berbanding tiket bulan 9 untuk time yang hampir sama. Kita boleh tengok jugak bilangan seat yang available. Bila dah kurang seat lagi mahal lah.

Kalau dalam ilustrasi ni, walaupun tiket paling murah available harga dia 3300 Rub, tapi seat yang ada dalam gerabak ni paling murah 3667 Rub. So kena lah cari gerabak lain.

 4. Boleh beli tiket banyak serentak. tapi akan dapat seat yang berturut dan bukan nya boleh pilih seat jauh-jauh. Macam kes kami, ada 5 orang. Aku kena cari tiket single sebab kalau beli 5 orang straight, seat yang ke empat bukan lagi sederet atau tempat yang kita rasa wajar. Contohnya kat atas tu, kalau aku pilih family untuk seat 57-60 (ada meja kat tengah-tengah ni), kalau aku nak jugak beli 5 seats aku kena duduk seat 56 atau 61 yang aku rasa jauh dari group. Aku lagi suka seat 65 atau 66. So aku kena beli asing lah.

Setakat tu observation aku masa booking. Lama jugak belek-belek website ni, nak faham the proses. Hopefully this helps.


No comments:

Post a Comment