Friday, January 27, 2017

Chiang Mai : Day 1 - Birthday trip

An impromptu trip planned by my parents. My parents buat pakej trip dengan kawan-kawan dia, ajak kami join sekali. Mostly dah planned by my dad. Ground pakej pun dia dah buat. Hotel pun dia pilih. So kami ikut je lah. Elok jugak timing ni since lagi few months nak travel jauh. So flight to Chiang Mai ni boleh jadi training untuk Muhammad familiarise dengan kapal terband dan pengalaman terbang. Dan untuk kami belajar serba sedikit pasal dia.

Kata mak, trip ni trip birthday dia. Both my parents are January babies. Memang depa akan plan something in January. So since this is their birthday trip - Mak 68, Ayah 71, kena lah aku buat something for the celebration. Maybe some surprise celebration.

So, seminggu lebih sebelum bertolak aku dah contact beberapa baker/restaurant halal yang aku boleh jumpa kat dalam Facebook. Aku email diaorg and minta quotation kalau depa boleh set some simple celebration. Aku pun ada email hotel bg tau the plan. But mostly tak balas except for 1 or 2. Yang sorang ni Deen&Diana Bakery.

Kenalah contact diaorg through email, facebook, lime untuk agree the plan dan price. Aku ada jugak minta colleague dr Thailand to call the bakery shop so give them assurance yang aku ni bukan scam. Tapi masih jugak lah cakap macam ayam itik, sebab dia tak berapa nak jelas perancangan dia. Dia takde lah nak share apa dia akan buat dan kek dia mcm mana. Aku cuma pilih perisa dia je. Dan aku agree je dengan price dia. Aku bg tau nama hotel dan time, suruh dia cek our bookings just to be extra sure. Payment, dia agree utk kutip bila kami sampai. Harap-harap surprise ni menjadi.

Flight agak baik. Hessa tak meragam, kami dah prepare lolipop dan untuk Muhammad kitaorg bagi dia minum susu masa kapal terbang nak berlepas. So dia tido je. Cumanya masa landing dia dah tak nak minum susu, so dia menangis jugak sebab pressure kat telinga dia. While on the plane, dia ok-ok je. Hessa pun well behave.

Flight ke Chiang Mai hari tu sepatutnya tiba dalam pukul 2.35pm, tapi delay lama jugak. So pla sepatutnya tiba di hotel pukul 4pm tapi sampai lewat, dekat pukul 5 lebih. Aku dah risau dah if the cake and dessert tu rasa tertipu since kami tak sampai2 lagi. Bila tiba di hotel, orang hotel ada tunjuk the set. Mula-mula macam kantoi jugak, sebab dia bagi tau my mom sbb dia ketua trip. Nasib baik dia tak faham. Dan finally dapat lah celebrate. A simple cake, semua dapat merasa. Dan a box of dessert. Cantik packaging, dan sedap. And the surprise menjadi. Dan makcik-makcik happy dapat dessert tu.


Thank you Deen&Diana Bakery. Punya lah dia percaya, dia takde pun di hotel, dia dah balik sebab lama tunggu, dia suruh kami serahkan duit kepada counter hotel je.

Hotel kami tinggal hotel bajet biasa CH Hotel, ada pintu belakang yang buka je terus ke Anusarn Market. Dari situ boleh jalan kaki ke night bazaar. Dari malam tu, makcik-makcik dah start shopping kat belakang hotel tu. Makanan halal ada beberapa restaurant kat belakang tu. Dan ada port massage kaki betul-betul belakang hotel tu.

Lepas check in, aku bawak Hessa ke swimming pool. Sebab dah janji. Tapi sejuk nak mati air dia. Sbb swimming pool dia open space, kawasan ni agak chill jugak waktu malam, so air dia sejuk beku. Sekejap je lah kami dok kat pool.

No comments:

Post a Comment