Monday, October 22, 2018

Russia Day 5 : Masjid Moscow

We are back in Moscow. Sepertimana perjalanan ke St Petersburg, sapsan ke moscow as eventful as the prior trip. 
Kami tiba dalam tengahhari. Ambil Gett untuk ke apartment airbnb. Tapi disebabkan space dan usaha penjimatan, aku ambil Metro je. Dan agak2 je jalan nak ke apartment. Di sini ada pakej tiket Metro. Secara kasar nya lebih murah ambil yang 3 hari for Rub 400. Boleh naik ke mana-mana saja bas, Metro atau tram. Senang, kalau salah naik boleh patah balik.

Lepas rehat sekejap, kami bergegas nak ke Moscow central masjid di area Sobornaya. Nak ke sana kena tukar dari bas ke tram. Cantik sekitar tempat tu, especially dekat area Metro Belorusskaya station ni.
Masjid ni sangat besar. Katanya kedua terbesar di Eropah. Akhirnya kami bertemu binaan dengan dome yang betul-betul masjid.. Lain2 tu macam masjid tapi sebenarnya church. Kami sampai elok elok baru je masuk maghrib. Tapi langit masih cerah. 
Ada kedai makan Morocco dalam kawasan masjid. Aku berharap ada butchery atau pasar basah utk beli2. Tapi takde. 

Lepas solat. Kami makan di kedai local. Walking distance je. Sedap kedai ni. Tapi nak order susah sikit dan portion dia tak la besar. Language issue memang wujud kalau makan tempat macam ni. Lagi satu service ntah apa2. Tapi kedai ni penuh. Worst thing was bila nak bayar dia masukkan benda2 tak order or tak dapat. Nasib la aku akauntan kiasu. Tanya everyline... Hahaha
My whole family balik dengan Gett. I went home naik Metro from Prospekt Mina to Tverskaya. Dapat tengok2 tempat dan singgah small convenient stores. Nice. 

No comments:

Post a Comment