Monday, October 15, 2018

Russia Day 3 : SPB the city

Direct from Peterhof, kami terus ke Masjid SPB. Masjid ni agak senang nak sampai sebab ada Metro Gor'kovskaya station dekat sangat dari tempat dia. Matlamat kami untuk solat dan cari kedai makanan halal for lunch. and we managed to have both.
Lepas solat, kami nak ke city center, target kami adalah Savior on the Spilled Blood then Nevskiy Prospekt. Untuk ke city center, kami kena tunggu bas kat depan apartment yang sepatutnya kami tinggal. Sesungguhnya lebih baik lah kami tinggal dekat dengan train station. Kalau kami tinggal kat situ, jawabnya slow lah sikit ke bandar sebab jauh dari Metro. Tapi ada makanan halal nearby. Kami plan nak ke restoran ni esok.
Naik bas ke city center lebih dapat tengok-tengok pemandangan. Ada satu park yang aku nampak. Cantik. Terfikir nak bawak anak-anak ke sini... mesti best - rindu kat depa... 

Sampai sini baru lah aku tau nama church ni. Savior on the Spilled Blood. Rupanya ada 2 church yang lebih kurang macam ni. Yang lebih famous, ada di Moscow. Tapi memang unik.
Sementara kami jalan-jalan tu, ada lah orang jual boat tour. Memang malam semalam ada discuss, kalau kita ada time dan tak mahal, lets go for boat tour. Nak jalan semua memang tak larat. Disadvantage boat tour ni, tak banyak dalam bahasa inggeris. My parents mula-mula tak nak. Tapi akhirnya akur dengan semua orang. Kami beli lah tiket kat sorang penjual ni, dia bawa ke jetty. Dan kena tunggu dalam 10 minit. Kami maybe orang yang terakhir naik bot dan possibly ni yang last.

Sejuk ya amat... tapi dia ada bagi blanket. Kalau tak tahan sejuk, boleh duduk ditempat tertutup. All the way sepanjang boat tu bergerak, ada guide yang bagi explanation. but all in Russian. It was lovely sebab kami dapat rasa both masa ada matahari dan hampir-hampir sunset. beautiful. 
Sepanjang boat ni bergerak sebelum masuk ke Neva River, ada lah bebudak yang kejar boat kami. Setiap kali lalu bridge kecil-kecil macam gambar ni, dia akan ada dan melambai. Kami akan jumpa dia semula kat bride selepasnya... cute.

Abis boat tour. Rasanya cuaca sangat sejuk. Kesian kat mak ayah dan baby. So we booked teksi dari Gett. Seronok mak sebab teksi datang depan muka. Hehehe. Aku kena find my way back home. Dengan telefon tak de line, aku agak-agak je jalan. tak de map. Alhamdulillah selamat sampai dan selamat menikmati view malam church tadi. such a beauty. kat depan tu pun ada orang jual-jual. Siang tadi tak perasan pun.

Malam tu, adik aku ajak jalan. So kami naik bas semula ke Nevskiy Prospekt dan jalan balik ke rumah... dalam setengah jam je jalan malam. seronok tengok orang ramai dan some street performance. stop sekejap kat cafe cari coffee. nasib la kami dapat apartment kat area ni, sebenarnya sangat convenient.

No comments:

Post a Comment